Днешната New York салса има специфично пуерториканско звучене, плавна и изпипана като класическата салса. Тенденцията и е да следва структурата на jazz-а, включвайки дълги инструментални паузи за показване на уменията на определени музиканти.
В края на 80-те салсата става все по-популярна в манхатанските клубове и много от бившите диско танцьори („Hustle dancers“ напр.) пренасят техните движения в салсата. Сегашната New York салса се нарича „модерно мамбо“ или Salsa On2. Тя е микс от Пуерто Рико и “Latin Hustle” с пауза на втория ритъм на инструмента клавес („claves”). Докато старата школа на Паладиум ерата, танцьорите танцуват On2 под ритъм 2-3-4, 6-7-8, сегашния най-популярен начин на танцуване е модерното мамбо с ритъм на 1-2-3, 5-6-7. Модерното мамбо е популяризирано от Eddie Torres и е познато с неговото по-меко чувство и сложни движения със завъртания.
В салсата основните стъпки се правят в бърз-бърз-бавен, бърз-бърз-бавен ритъм на 1-2-3, 5-6-7 в броене от 8. На 4-то и 8-то броене не се правят допълнителни стъпки. Това е причината те да се смятат за “бавната” част от салса ритъма. Смяната на посока в “basic” стъпка се нарича “breaking steps”. Изпълнява се на специфично броене и това е начина да се различи на какъв “timing” (Оn2 или Оn1) се танцува. Танцувайки Оn2 кавалера спира напред на 6 и назад на 2, а дамата спира назад на 6 и напред на 2. Бавните стъпки (4 и 8) са веднага след „breaking steps“.
Салсата Оn2 е по-отпусната и по-плавна. Това е така, защото самия стил е структуриран около “cross body lead” движенията. В рамките му завъртанията се случват на „breaking step“ или веднага след това. Това означава, че ако бавния ритъм се случва докато дамата се върти и има повече време да завърши въртенето си. Типичното за танцуването On2 е, че има повече възможност танцьорите да усетят самия инструментал. Това е причината танцьорите да предпочитат да танцуват On2 на изпълненията на групи и музиканти от по-старата школа. Инструментите, които пасват най-добре на този танц включват bajo (бас), conga, claves и campaña (бонго звънче).
Това, че салса Оn2 дава възможност да се “свържеш” с инструментите допринася да има различни начини на танцуване, които зависят от инструмента и порцията на песента.
В началото на песента, когато инструментите Bajo и Conga (4-ти ритъм) са доминиращи, дават възможност за танцуване на „Son“ или класическо мамбо (2-3-4, 6-7-8). Тези две вариации прилагат “staccato feeling” (всеки звук или тон е силно откъснат от другите). По този начин се елиминират бавните стъпки. Тези два вида са били най-често срещаното танцуване Оn2 през Palladium ерата.
В частта на “Montuno” (втората половина на песента), когато “Campaña” подчертава основния ритъм (1-3-5-7) се дава възможност за танцуване на модерно мамбо (1-2-3, 5-6-7). Това е най-модерния начин за танцуване Оn2, който е популяризиран и воден от Eddie Torres. Въпреки че танцуването On2 има лека разлика с On1 в броенето, общото, което ги свързва е, че всички спират напред и назад. При On1 това съвпада с 1-ва и 5-та бройка, а при Оn2 с 2-ра и 6-та, следвайки удара на Conga. Умението да танцуваме On2 и On1 ни дава повече възможности да се приспособим по-лесно и пълноценно към широк кръг от салсероси и да прекараме общото ни време на дансинга по-приятно.